yoga-nidra

YOGA

NIDRA

Yoga Nidra

In 2012 in India ontdekte ik deze bijzondere vorm van yoga. Drie maanden lang heb ik elke dag Yoga Nidra gedaan. Ik merkte na die maanden al zoveel resultaat. Ik sliep beter, had veel minder slaap nodig, mijn geest was scherper, ik reageerde kalm op situaties en ga zo maar door. In India heb je gezondheidscentra waar mensen middels Yoga Nidra worden behandeld tegen allerlei klachten. Ik was zo verwonderd over het effect, dat ik mij er helemaal in ben gaan verdiepen. In de ashram heb ik alle achtergrondinformatie meegekregen en mezelf de techniek eigen gemaakt.

Na mijn tweede reis naar India in 2013 is het mijn doel geworden om Yoga Nidra op de kaart te zetten, zowel bij yogascholen als in het bedrijfsleven. Ik heb inmiddels al vele Yoga Nidra workshops gegeven en bied sinds kort ook mijn eigen Yoga Nidra opname aan. De hoofdlijnen van de tekst komen uit het boek Yoga Nidra van Swami Satyananda Saraswati. De tekst heb ik vertaald naar het Nederlands en heb mijn eigen visualisaties toegevoegd. In 1968 is Swami Satyananda Saraswati begonnen met het ontwikkelen van Yoga Nidra. Voor meer informatie over de achtergrond van Yoga Nidra kan ik zijn boek van harte aanbevelen.

Ben je nieuwsgierig geworden? Kom dan naar een van mijn Yoga Nidra workshops. Een heerlijke middag die in het teken staat van ontspanning. Na afloop van de workshop krijg je de Yoga Nidra opname per email opgestuurd, zodat je deze ontspannen vorm van yoga thuis kan blijven doen. Ook kun je de opname los bestellen voor 10 euro.

Wat is Yoga Nidra?

Ik noem het de ‘echte’ powernap! De diepe ontspanningsoefening is een van de meest effectieve manieren om op lichamelijk en geestelijk niveau spanningen los te laten en blokkades in je lichaam te doorbreken. Lichaam en geest pendelen tussen waak en slaap. Het lichaam is in een slaaptoestand, terwijl het innerlijk bewustzijn helder wakker blijft.

Bij een Yoga Nidra sessie lig je 30 tot 40 minuten op je rug met een dekentje over je heen. Ik zorg ervoor dat jij zo comfortabel mogelijk ligt en jij alleen maar hoeft te ontspannen. Naast yogakleding neem je warme sokken en een trui mee.

Yoga Nidra kan een bijzondere ondersteuning zijn bij verschillende gezondheidsklachten: burn-out, hoge bloeddruk, hoofdpijn/migraine, slaapstoornis, stresssyndroom, astma, angst en overgangsklachten. Yoga Nidra is ook geschikt voor zwangere vrouwen.

Een half uur Yoga Nidra staat gelijk aan 3 tot 4 uur slaap.